Minimum eisen
Mogelijke bronnen daarvoor zijn:
In de gehele school of in onderdelen van de school waar uit de RI&E blijkt dat ongewenst gedrag voorkomt, brengt de school vervolgens met een verdiepend onderzoek in kaart, voor elke vorm van ongewenst gedrag waar, bij welke functies of taken, op welke momenten en in welke situaties het voorkomt. En wat daarvan de oorzaken zijn. Dat kan bijvoorbeeld met de Incidentenregistratie.
Naast het inventariseren van incidenten van ongewenst gedrag worden in de RI&E ook risico’s op het ontstaan van intern en extern ongewenst gedrag (preventief) beoordeeld. Vanuit de stand der wetenschap zijn erkende categorieën die het risico op (intern) ongewenst verhogen:
Voor een nadere uitwerking van de risicofactoren binnen de genoemde categorieën kan gebruik gemaakt worden van de ‘Delphi-studie naar risicofactoren en maatregelen intern ongewenst gedrag’ (Nederlandse Arbeidsinspectie, oktober 2022).
Leg de resultaten van het onderzoek vast in de RI&E, neem de te nemen maatregelen op in het plan van aanpak en voer ze uit. Ga vervolgens na of het beleid en de genomen maatregelen het gewenste effect op hebben geleverd en neem zo nodig aanvullende maatregelen. Zo ontstaat een cyclische aanpak: Inventariseren – Maatregelen opstellen en implementeren – Evalueren – Inventariseren - etc.
Datum laatste wijziging:
dinsdag 29 april 2025