Norm: Klachtenregeling en -commissie

De werkgever zorgt voor een goede afhandeling van klachten.

Minimum eisen

  • De werkgever treft een regeling voor de behandeling van klachten. Deze regeling vermeldt in ieder geval:
    • hoe en bij wie klachten kunnen worden ingediend;
    • de bereikbaarheidsgegevens van de vertrouwenspersoon (voor ongewenste omgangsvormen en schendingen van persoonlijke integriteit);
    • de adresgegevens van de klachtencommissie waarbij de school zich heeft aangesloten;
    • de wijze van registratie van klachten;
    • de sanctiemogelijkheden.
  • De klachtenregeling voldoet voorts aan alle eisen die de Wet op het voortgezet onderwijs aan een klachtenregeling stelt (klachtenregeling artikel 24b).
  • In de schoolgids is een paragraaf gewijd aan de wijze van klachtbehandeling.

Wensen

  • Een goede klachtenprocedure is kort, duidelijk en begrijpelijk.
  • De klachtenprocedure is voor iedereen toegankelijk middels de website van de school, voor zowel ouders, leerlingen als werknemers van de school.

Datum laatste wijziging:
dinsdag 29 april 2025

Goedgekeurde norm:

Wordt gehanteerd door
de Nederlandse Arbeidsinspectie.


Geldigheidsduur:

augustus 2023 - augustus 2029.

Contact over deze norm?

Mail de redactie over deze norm